ATV:n (maastomönkijän) kausihuolto  
Esimerkkinä Honda TRX4000FA

Työryhmä Mara, Andrei ,Jani,Jami & Jouni KUVAT Andrei Krit

1. Käydään yleissilmäys huollettavaan kohteeseen
Tarkista
- laitteiden ja varusteiden kiinnitykset
- käynnistyvyys
- sähkölaitteiden toimivuus
- turvalaitteiden toimivuus
- varusteet
- pakoputkisto
- renkaat

2.Laitteen pesu, muista puhdistaa öljynjäähdyttimen kenno ja puhallin
  

Huoltotoimenpiteet

3.Öljyt
Moottoriöljy
Moottoriöljynsuodatin

Veto- ja tasauspyörästönöljyt

4.Jarrut ja vetoakselit
Jarrukengät
Jarruneste
Jarrut toiminta
Vetoakselien ja suojakumien kunto


5. Ilmansuodatin

6. Sytytystulppa

7.Venttiilien välys

8.Polttoaineletkut
9.Polttoainehanan suodatin

10.Kaasuvaijeri
11.R
ikastin
12.Kaasutin

13.Pulttien /muttereiden kiinnitykset

14.Sähkölaitteet

15.Renkaat

16.Jousitus
Ohjauksen laakerit
Pohjapanssari
Kipinän sammutin


3.Öljyt
a. Moottoriöljynvaihto
- lämmitä moottori ja aja ,että myös vetopyörästö lämpiää
- avaa mittatikku (moottorin vasemmassa kyljessä),
 tarkista samalla silmämääräisesti öljyn määrä ja laatu

ÖLJYNTASON MITTATIKKU

 -laita alapropun alle keräilyastia
- avaa tyhjennysproppu ( 17 mm hylsy ),valuta öljyt ulos
 Proppu sijaitsee moottorin alla keskellä pohjapanssaria

TYHJENNYSPROPPU

  
-Irroita suodattimen kansi (oikeassa kyljessä)

SUODATTIMEN RAKENNE
 

-tarkista ,että O-rengas on hyvässä kunnnossa ,uusi tarvittaessa.
asenna uusi suodatin tarvittaessa ,kiinnitä kansi, jousi ja tiivisteet .
Kiristä pultti momenttiin 18 Nm.
-tarkasta tyhjennystulpan tiivisteen kunto ja vaihda tarvittaessa.
Kiinnitä tulppa momenttiin 25 Nm.
-täytä täyttöaukosta  n. 3 ltr suositeltua öljyä

TÄYTTÖAUKKO( moottorin oikeassa kyljessä) ÖLJYNSUODATTIMEN KANSI



Suositukset öljylle / käyttö
-10 - 40 C-asteessa SAE 10W- 40
-10 - 30 C-asteessa SAE 10W -30
-20 - 10 C-asteessa SAE 5W

-käytä moottoria tyhjäkäynnillä useita minuutteja.
-pysäytä moottori ja tarkista öljyn pinta uudelleen.
Mittaa öljyn määrä laittamalla mittatikku reikäänsä,
ÄLÄ kierrä sitä kiinni.Öljymäärän tulee olla ylä- ja alamerkin välissä
Lisää öljyä tarvittaessa. Kiinnitä täyttötulppa ja mittatikku.

Nollaa moottoriöljyn vaihdonilmaisin öljynvaihdon jälkeen.
Pidä matka-/osamatkamittarin (1) ja tuntimittari/kello (2) toimintojen valintapainikkeita pohjaan painettuna n. 2 sekuntia kunnes ilmaisin (3)poistuu näytöstä.
Mikäli vaihdat öljyt ennen kuin ilmaisin ilmestyy näytölle suorita ilmaisimen nollaus. Nollausvaiheessa ilmaisimen pitää ilmestyä näytölle n. 2 sekunnin ajaksi ja sen jälkeen poistua näytöstä. Näin varmistut ilmaisimen nollauksesta.

 

b.Vetopyörästöjen öljyn vaihto ( muista , että laite on vaakasuorassa )

Etutasauspyörästö

Avaa täyttötulppa

TÄYTTÖ /TARKISTUSTULPPA


Aseta keräilyastia tyhjennystulpan alle
Avaa tyhjennystulppa

TYHJENNYSTULPPA


Valuta kaikki öljy pois
Kun kaikki öljy on valunut , asenna tyhjennystulppa paikoilleen.
Kiristä tyhjennystulppa 12 Nm
Täytä pesä suositellulla öljyllä (HYPOID SAE 80) ,oikea taso on kun pinta on täyttöaukon alareunassa.Tilavuus 0,24 ltr.

Takavetopyörästö
-aseta astia vetopyörästön alle
-poista täyttö - ja tyhjennystulppa,valuta kaikki öljy pois !

TÄYTTÖTULPPA

TYHJENNYSTULPPA

-aseta tyhjennystulppa paikoilleen ja kiristä se 12 Nm
-irroita tarkistustulppa

 TARKISTUSTULPPA

- täytä vetopyörästö tarkistusaukon alareunaan saakka
vetopyörästön öljy HYPOID SAE 80 ,tilavuus 0,85 ltr
-kiinnitä täyttö ja tarkistustulppa ,tarkista tiivisteet
Tee koeajo ja tarkista ,ettei ole nestevuotoja

Irroita akku (satulan alla) miinusnapa ensin ! Laita akku lataukseen.
 
4.Jarrut ja vetoakselit
Etujarrut on nestekäyttöiset rumpujarrut ja takajarru on mekaanisesti toimiva
rumpujarru

Etujarrut
Nosta etupää pukeille ,Irroita etupyörät.
-Avaa rummut 

JARRURUMPU SISÄLTÄ (YMPYRÖITYNÄ SÄÄTÖMEKANISMIT)


Kitkapintojen vakiopaksuus on 4mm ,vaihda kengät jos pintaa on alle 1mm,
jos toinenkin pinnoista on alle sallitun vaihda molemmat kengät !
Laita rummut paikoilleen.

- Jarruvipujen vapaaliikkeensäätö 
 Etujarruvivun vapaaliike tulee oalla 25-30 mm mitattuna vivun kärjestä
Jos jarruvivun vapaaliike on liian suuri ,säädä kengät lähemmäksi jarrurumpua

Säätö
a.Paina etujarrukahvasta 2-3 kertaa
b.Irrota säätötulppa

SÄÄTÖTULPPA

d.Säädintä liikutetaan NUOLEN suuntaan kunnes jarru lukkiintuu,sen jälkeen säädetään kolme napsausta takaisinpäin.

SÄÄTÖPYÖRÄ


Paina tämän jälkeen muutaman kerran jarrukahvasta.

e.Kierrä rumpua puoli kierrosta ja säädä toinen puoli kuten edellä.
Aseta säätötulppa takaisin paikalleen
Säädä toinen pyörä samalla tavalla

Tarkista samalla vetoakselien  ja suojakumien kunto ,vaihda tarvittaessa.

f.Jarrunesteen tarkistus
-jarrunestekuppi sijaitsee oikealla puolella ohjaustankossa

NESTEPINNAN ALARAJAN MERKKI

Oikea jarruneste Dot 3 tai 4

Takajarru ,yksi rumpujarru

Takajarru toimii sekä vasemmasta jarruvivusta että oikealla puolella sijaisevasta polkimesta

Jarrujen säätö

a.Takajarrukenkien kuluminen tarkistetaan painamalla jarrua
Nuoli (KUVASSA 4) ei saa osoittaa kohti merkkiä (KUVASSA3).
Jos nuoli osoittaa kohti merkkiä on kengät vaihdettava.


SÄÄTÖMUTTERIT JA KULUMAN TARKISTUS


b.jarrupolkimen säätö
-jarrupolkimen vapaaliike tulee olla 15-20mm mitattuna polkimen päästä.
 Säätö tapahtuu kiertämällä mutteria alemman vaijerin takapäästä
KUVASSA 2
c.takajarruvivun vapaaliikkeen säätö
-jarruvivun vapaaliike tulee olla 15-20 mm mitattuna vivun kärjestä
Pienemmät säädöt voidaan tehdä  vaijerin säätöruuvista kahvassa,suuremmat säädetään takaa ylemmän vaijerin alapään mutterista KUVASSA 1.

5.Ilmansuodatin

a.Irroita satula ja suodatinkotelon kansi avaamalla lukot
b.Löysää ruuvia ja poista suodatin kotelostaan
c.Poista panta .Irroita suodatin rungosta.
d.Tarkasta, että suodatin on ehjä, vaihda tarvittaessa.
 Jos ehjä, pese suodatin korkean leimahduspisteen omaavalla liuotinpesuaineella  ja kuivaa se.

ILMANSUODATIN JA KIRISTYSPANTA

e.Puhdista ilmansuodattimen kotelo .Irroita pölysuoja ja puhdista se.
Aseta pölysuoja varovasti paikalleen ,ei liian syvälle .

PÖLYSUOJA


f.Puhdista sakkakuppi (Ilmansuodatin kotelon alapuolella) 
-Irroita tyhjennyskuppi kotelosta (panta).Poista sakkauma /vesi.
Kiinnitä tyhjennyskuppi.

SAKKAKUPPI


g.Kostuta suodatin öljyssä (SAE 80-90 ) ja purista ylimääräinen öljy pois
Kiinnitä osat käännetyssä järjestyksessä .Huomaa merkki FRONT tulee
eteenpäin . Laita kansi oikein .Älä kiinnitä satulaa vielä ( kts kohta 7.) 

6.Sytytystulppa ,KIINNITÄ AKKU
Sytystulppa vakio  NGK DPR8EA-9 ,kylmälle säälle NGK DPR7EA-9
-kärkiväli 0,8 -0,9
Tarkista tulpan kunto.Hyvä ja tasainen kipinä nähtävissä  ,
vaihda tarvittaessa

7.Venttilien säätö
 
Venttilien mittaus ja säätö tapahtuu moottorin ollessa
huoneen lämpöinen ( +20 C )
a.Irroita (satula ja) polttoainetankki sekä lämpösuoja ja snorkkeliputki.

VENTTIILIEN SÄÄTÖAUKOT


AJOITUSMERKIN TULPPA



Avaa ajoitusmerkin tulppa,(oikealla käynnitysnarun vieressä) ja
venttiilien säätökannet.
Pyöritä moottoria käynnitysnarusta, kunnes vauhtipyörässä oleva
T -merkki osuu vastamerkkiin ( kolo reiän oikeassa reunassa).

Männän pitää olla yläkuolokohdassa!! ja molemmat venttiilit kiinni .
Kokeile sormilla onko molemmissa venttileissä välystä.
Tarkista rakotulkilla välykset.Säädä tarvittaessa ( välys 0,15 ) siten että rakotulkki liikkuu nahkeasti venttiilivarren ja säätöruuvin välissä.Lukitse mutteri hyvin.Kiristystiukkuus 17 Nm.Tarkista vielä VÄLYS. Lukitse säätökannet varoen
tiukkuus 20 Nm ,uusi O-renkaat tarvittaessa.Lukitse ajoitusmerkin tulppa ,tiukkuus 10 Nm.Uusi O-rengas tarvittaessa.


8.Polttoaineletkut
-Tarkista letkujen kunto

9. Polttoainehanan suodatin ,irroita ja puhdista sihti ja pese liuottimessa
  (mallista riippuen )

10.Kaasuvaijeri
-Voitele vaijeri
-Tarkasta  toimivuus ohjaustangon ääriasennoissa
-Tarkasta vaijerin vapaaliike ( 3-8mm) mitattuna vivun päästä
Säätö suoritetaan säätimestä

KAASUVAIJERIN SÄÄTÖMEKANISMI

Vedä kumisuojus sivuun,löysää lukkomutteria ja säädä säätöpyörästä oikea
vapaaliike.Kiristä lukkomutteri ja vedäkumisuojus paikoilleen.
Tarkista vaijerin toimivuus.

11.Rikastin (Nuppi vasemman kahvan vieressä)
Tarkista rikastimen toiminta ja vaijerin kunto,voitele vaijeri.


RIKASTIMEN SÄÄTÖNUPPI


12.Kaasutin
Käytä moottori lämpimäksi
Säädä tyhjäkäynti 1400 +- 100 ruuvista
TYHJÄKÄYNNIN SÄÄTÖRUUVI (oikealla sylinterin takana )


13.Pulttien /muttereiden kiinnitykset
-Käy läpi kiinnitykset ,erityisesti moottorin , ohjausmekanismin,jousituksen ja akselistojen osalta.Kiinnitä lämpösuoja ,snorkkeli , katteet ja satula paikoilleen.



14.Sähkölaitteet
Tarkista mittariston merkkivalojen toiminta.
-Kun virtalukko on kytketty ON asentoon kaikkien näytön segmenttien tulisi tulla  hetkeksi näkyviin.( KUVASSA)


-Öljyn korkean lämmön merkkivalo syttyy kun virtalukko käännetään ON- asentoon.Merkkivalon tulee sammua kun moottori käynnistetään.
-peruutusvaihteen ,vapaavaihteen ja 4WD merkkivalon tulee syttyä kun
virtalukko on kytketty ON asentoon ja kyseinen toiminto on kytketty päälle.
Käy läpi katkaisijoiden ja laitteiden toiminta.
Sulakkeiden ja lamppujen arvot löytyvät ohjekirjasta.

15.Renkaat
Tarkista renkaiden kunto ,renkaiden pienin urasyvyys on 4mm.
Renkaiden ilmanpaineet mitataan "kylmistä renkaista".
Suositeltavat renkaspaineet
                                                 edessä                            takana 
Rengaskoko                            AT 24X8-12                     AT24X10-11
Ilmanpaine normaali              25 kPa                             25 kPa 
Maksimi                                   28 kPa                             28 kPa
Minimi                                      22 kPa                             22 kPa

16.Jousitus
Tarkista iskunvaimentajien ja jousien kunto ja kiinnitykset.

17.Ohjauksen laakerit
Tarkista välykset ,säädä harituskulma tarpeen vaatiessa.

18.Pohjapanssari
Tarkista kunto ja kiinnitykset

19.Kipinän sammutin

Äänenvaimentaja on säännöllisesti puhdistettava karstasta.
Suorita vaimentajan puhdistus ulkona.
1.Sammuta moottori ja anna vaimentajan jäähtyä kunnolla.

2.Irroita pultti ,kuvassa korostettuna.
3. Käynnistä moottori ja paina kaasua n. 20 kertaa. Aseta välillä rätti pakoputken eteen, jotta saadaan vastapaine nostettua ja siten karsta irtoamaan.
4.Pysäytä moottori ja anna pakoputken jäähtyä.
5.Kiinnitä pultti paikoilleen

KIPINÄNSAMMUTIN



SUORITA KOEAJO !!