4-tahtimottori löytyy tänä päivänä useimmista pienkoneista. Se on varmatoiminen, voidaan tehdä nykytekniikalla melko kevyeksi, ruiskutustekniikan ja tarkkaan hallitun sytytystapahtuman avulla päästöt saadaan pysymään alhaisina ja polttoaineenkulutus pienenä. 4-t moottoria löytyykin autoista, veneistä, moottoripyöristä, mopoista, mönkijöistä jne... lista on loputon. Yksinkertaisin sovellus 4-t moottorista löytyy työnnettävästä ruohonleikkurista.

On tärkeää huomata, että 4-t moottori tekee työtä vain kerran kahdella kampiakselin kierroksella. Kuva 3: työtahti on se hetki, jolloin moottori tuottaa voimaa. Kaikki muut tahdit ovat "vapaamatkustusta", joka vaaditaan 4-t tekniikassa. Imutahdissa moottori imee imuventtiilin kautta polttoaine-ilmaseokseon, puristustahdissa painaa sen kasaan, työtahdin alkuvaiheessa kipinä sytytyttää seoksen ja poistotahdissa pakokaasut poistuvat pakoventtiilin kautta.

Youtubelinkki 4-tahtimoottorin toimintaperiaatteesta: http://www.youtube.com/watch?v=2Yx32F1cncg

Toinen linkki: http://www.youtube.com/watch?v=FseTqmdyJlA