Yamaha 20hv autolube kausihuolto ohjeet:
Moottorin rakenteeseen ja toimintaan kannattaa tutustua rauhassa ,konetta huoltaessa pohtien eri osien toimintaa purkamisen edetessä. Hyvä niksi on ottaa digikuvia koneesta mikäli vastaan tulee kokoamisessa hämmentäviä osia joiden takaisin kasaaminen arveluttaa.
Moottori huuhdellaan makealla vedellä. Näin suolavesi poistuu koneen jäähdytyskanavista ettei talven aikana toistuva kosteuden tiivistäminen nopeuta koneen korroosiota. Helpoiten tämä tapahtuu laittamalla perämoottori riittävän suureen makealla vedellä täytettyyn saaviin niin, että sen alapäässä olevat jäähdytysveden imuaukot ovat pinnan alapuolella. Konetta käytetään noin. muutama minuutti jäähdytyspumpun ruiskuttaessa huuhteluvettä koneen yläosasta. Samalla vaihteistoöljy lämmitetään öljynvaihtoa varten.
Kausihuollon sisältö:
-Pesu
-Sytytystulppien tarkistus (tarvittaessa vaihto)
-Sinkki anodit tarkistus(tarvittaessa vaihto)
-Polttoaine suodattimen puhdistus/sakkakupin tyhjennys
-Kohokammion tyhjennys
-Polttoaineletkujen tarkistus/vaihto
-Käynnistysnarun toiminnan tarkistus
-Termostaatin kunto
-Vesipumpun siipipyörän voitelu/tarkistus
-Potkurin vaihteiston öljy
-Potkurin tarkistus(akselien voitelu)
Rasvaus/Voitelu:
-Kallistusvipu
-Kaasuvivusto
-Ohjausaisa
-Ohjauslaakeri
-Kiinnitysruuvit
-Ohjauksen kitkaruuvi/tilttipuikko
-Peruutuksen lukko
Koekäyttö
Pesu
helpottaakseen työskentelyä perämoottori kannattaa pestä
pesun jälkeen suoritetaan jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja samalla lämmitetään vaihteistoöljy, öljynvaihdon helpottamiseksi
jos ei käytettävänäsi ole vesijohtoverkkoon liitettävää moottorinhuuhtelulaitetta niin voidaan käyttää tynnyristä tehtyä astiaa
Sytytystulppien tarkistus/vaihto
-tulpan malli
-kärkiväli
-kireys käsin
-kiristysmomentti
-Tulpan malli NGK BR7HS-10
-Tulpan saa helposti auki 21mm tulpanhylsyllä+räikkäväännin
-Tulpan kärkiväli 1.0mm (0,04 in)
-Tulpan kiristysmomentti 16-22nm.
-tulpan kiristys käsin
Jos sinulla ei ole momenttiavainta, toimi seuraavasti: Uuden tulpan (jossa on uusi tiiviste) voit kiertää ensin sormitiukkuuteen ja kiristää sitten 1/8...1/4 kierrosta. Vanhan tulpan voi kiertää ensin sormitiukkuuteen ja kiristää sitten 1/8 kierrosta. varmista vielä, että sytytysjohdon liitin on kunnollinen ja kytke tulpanjohto kiinni.
Polttoainejärjestelmä
-vanhentuneet bensat pois
-tarkistetaan bensasuodattimen sakkakuppi että onko siellä epäpuhtauksia (sakkaa),kaasuttimen kohokammio tyhjennetään/tarvittaessa puhdistetaan,bensaletkujen kunto tarkistetaan ettei ole murtumia,syöpymiä,halkeamia (tarvittaessa vaihdetaan)
-bensasuodattimen sakkakuppi
-bensansuodattimen sakkakupin tyhjennys
-kaasuttimen kohokammion tyhjennysruuvi kuva
-polttoaineletkujen kunto (uusi ja vanha)
Termostaatin kunto
-termostaatti sijaitsee yleensä moottorin kannessa
-kylmänä termostaatti on sulkuasennossa ja estää veden kierron.se avautuu vasta kun vesi on lämmennyt tarpeeksi
-avautumis lämpötila on noin 60 astetta
-merivesi hapettaa termostaattia ja se voi juuttua auki asentoon ja silloin moottori käy kylmänä
-termostaattia voi testata kattilassa jossa on vettä ja mittari,kuumennetaan vesi ja noin 60 astetta niin pitäisi olla termostaatin auki
-termostaatin sijainti
Vesipumpun siipipyörän tarkistus/voitelu
-ensimmäiseksi irroitetaan vaihteensiirtovipu 2kpl 10mm kiintolenkkiavaimia
-potkurivaihde,kavitaatiolevyn yläpuolelta 4kpl pultteja 13mm hylsyllä
-vaihteensiirtovipu
-potkurivaihteen ruuvit ja 13mmhylsy+räikkäväännin
-potkurivaihde irti
Vesipumpun siipipyörä tarkastus/voitelu
-tarkista vesipumpun siipipyörän kunto,uusitaan tarvittaessa (jos murtumia siipipyörässä tai kulunut liikaa)
-siipipyörän kotelon irroitus 4kpl 10mm hylsyllä avattavia ruuveja
-jos siipipyörä on jämähtänyt kiinni niin kannattaa aluksi miettiä miten lähtee irti
-löytyy kiila jolla on siipipyörä akselissa kiinni
-ehdottoman tärkeää on voidella siipipyörä ettei siipipyörät haurastu (valkovaseliini)
-vesipumpun siipipyörän kotelo on hyvä rasvata (valkovaseliini)
-siipipyörän takaisin laitossa ole tarkka kiilan kanssa että kiila pysyy paikoillaan ja siipipyörän pyörimissuunta tulee oikein
-siipipyörän vaihtoväli on noin 2 vuotta
-vesipumpun siipipyöräkotelon irroitus
-vesipumpun siipipyörän kiila
-vesipumpun siipipyörän rasvaus
-vesipumpun kotelon rasvaus
-potkurivaihteen asennus
-asennus päinvastoin kuin purkaminen
-asentaessasi huomio vaihdevipujen liikkuvuus
Vaihteistoöljyn suositusluokka ep sae-90
-vaihteistoöljy(rasva) valutetaan alaruuvista ja lisätään myös alaruuvista ,yläruuvista tulee rasvaa kun siellä on oikea määrä.
-varaa sopivan kokoinen astia mihin öljy mahtuu
-potkurivaihteen yläpuolen öljyruuvi
-potkurivaihteen alaöljyruuvi
-vaihteistoöljyn valutus
-vaihteistoöljyn laitto (huom. alakautta)
Potkurin tarkistus
-potkuri on kiinni akselissa 22mm mutterilla ja saksisokalla
-tarkistetaan laiton yhteydessä akselin kunto
-akseli voidellaan korroosiota kestävällä vaseliinilla
-potkurin irroitus:saksisokka irti ja 22mm hylsy+räikkäväännin,saksisokka kannattaa vaihtaa uuteen
-potkurin irroitus
-potkurin mutteri ja saksisokka
-potkuriakselin voitelu
-potkurin kunnon tarkistus
-asennus tapahtuu päinvastoin kuin irroitus
Käynnistin
-käynnistinnarun kunto/vaihto tarvittaessa
-palautusjousen kunto
-kahvan kunto
-kasatessa voitele käynnistimen palautusjousta hieman ohuella öljyllä
-kyseisessä mallissa ei voi laittaa käyntiin vaihde päällä,esto
-narukäynnistin
-narukäynnistin sisältä
Sinkki anodien tarkistus/vaihto
-sijaitsee kavitaatiolevyn alapuolella
-tarkoitus on suojella korroosiolta jalompia metalleja
-sinkki on yhdellä pultilla kiinni se aukeaa 10mm hylsyllä+räikkäväännin
-syöpynyt sinkkianodi
-ehjä sinkkianodi
Rasvaus/voitelu
-kaasuvipu,kallistusvipu,kiinnitysruuvit,ohjauslaakeri,ohjauksen kitkaruuvi,peruutuksen kitkaruuvi
-ohjauksen kitkaruuvi
-ohjauksen rasvaus
-kaasuvivun rasvaus
Koekäyttö
-hätäkatkaisimen toiminta
-vipujen toiminta
-koekäyttö (huom. veden virtaus)
-testaus vesijohtoverkkoon liitettävällä moottorin huuhtelulaitteella tai huuhteluastiana voi käyttää tynnyriä
-
-vesijohtoverkkoon liitettävä huuhtelulaite
-hätäkatkaisin
Tekijät: A-P,V-L,K-K,M-P
maanantai, 12. maaliskuu 2012
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.